Time for some more Dutchies! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Myrtille - WaarBenJij.nu Time for some more Dutchies! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Myrtille - WaarBenJij.nu

Time for some more Dutchies!

Blijf op de hoogte en volg Myrtille

20 Juni 2016 | Argentinië, San Juan

Het rare is dat nu ik hier begin te schrijven op mijn kamer in San Juan, Freya al in het vliegtuig vanaf Montreal zit en onderweg is naar mij toe. Morgenmiddag zal zij hier aankomen en na zo'n 10 maanden zullen we elkaar eindelijk weer echt zien. Ik heb er zin in en ben benieuwd hoe het gaat lopen, ik weet zeker dat het goed komt! Aankomende week hoef ik niet meer naar de universiteit voor lessen of om tentamens te maken, want die heb ik al gehaald en de 'eindexamens' kan ik niet maken. Alleen moet ik nog even langs om een certificaat te regelen, maar dan kan ik Freya gelijk de universiteit laten zien. En na een weekje hier, zullen we met z'n tweeën naar San Rafael, Mendoza gaan, om daar zo'n tien dagen een workaway te doen op een organische boerderij van een Frans stel met een beginnend restaurant en ook wat dieren. Dus dat gaat hopelijk helemaal goed komen!

Mijn laatste maandje hier heb ik doorgebracht met best wat uurtjes op de unie en verder hebben we ook lekker veel tijd met de andere exchangestudents afgesproken, omdat er niet zo heel veel tijd meer over is samen en we nu toch allemaal veel dichter bij elkaar wonen dan we over twee maanden zullen.. Dus zo zijn we een avond met alle meiden uit eten gegaan in een Mexicaans-Colombiaans restaurant, waar we heerlijke taco's hebben gegeten met een super internationaal gezelschap, wat eindigde in een geweldige avond! We zijn begonnen om op elkaars Argentijnse vlaggen leuke berichtjes te schrijven als herinnering. Daarnaast zijn we een paar keer naar het centrum geweest om wat cadeautjes te zoeken voor families, waarna we lekker een cafeetje hebben opgezocht. Oftewel we proberen volop te genieten van de tijd die we nog hebben met elkaar, onze families en Argentinië! Hierbij mochten waffels met nutella, dulce de leche of maple sirup en daarna bordspelletjes spelen natuurlijk niet missen :) waarna we ook nog eens heerlijk Italiaanse pizza's hebben gegeten.

Met mijn zusje, vrienden en klasgenoten zijn we nog naar een verjaardagfeest geweest en naar een paar 'previas' (als je afspreekt voordat je uit gaat zeg maar), maar daarna gingen we uiteindelijk niet uit, omdat we of al moe waren haha of we vonden dat er te lange rij was en we geen zin hadden om kou te lijden.. Maarja het maakte allemaal niet uit, want we hadden alsnog gezellige avonden. Mijn familie heeft op de finca met een boel vrienden en wat buren twee varkens geslacht, waarna al het vlees en vet verwerkt is tot heerlijke chorizo, salami, morcilla, ham en asado natuurlijk. Het is een boel vlees, maar het is wel voor veel mensen en voor de aankomende tijd hoeft er dus niks worden gekocht. Op de finca hing dus een geur, maargoed het was best interessant om te zien hoe ze het vlees allemaal verwerken en wat er allemaal voor nodig is om een lekkere chorizo te maken.

Na een paar daagjes ziek te zijn geweest, voelde ik me nu weer helemaal op en top en kon ik gelukkig 11 juni van een heerlijke lunch genieten met YFU, Juni en onze families, als eindoriëntatie van dit jaar. Als toetje moesten Juni en ik wat bakken, dus ik had hemelse modder gemaakt. Heerlijk als altijd, ondanks dat ik een beetje moest improviseren met de Argentijnse producten, maar toch goed gekeurd door alle aanwezigen inclusief het restaurantpersoneel haha

Afgelopen week hadden we een super kort weekje, met maandag en vrijdag als vrije dag en ook vandaag is een vrije dag hier. Dus vrijdag ben ik gaan lunchen met vriendinnen van de universiteit als een soort van afscheid. Het was erg gezellig en zijn daarna nog een ijsje gaan halen. Het is jammer deze tijd al bijna is afgelopen en ik ze voor onbepaalde tijd niet meer zal zien, maar het is ook weer tijd voor nieuwe dingen. Vrijdagavond kwamen nog wat tantes en nichten op bezoek voor de merienda, we hadden pannenkoeken en waffels gebakken en er werd nog cake meegebracht. Dus lekker bijgekletst met de familie, nu we die helaas niet meer elke zondag zien. Op zaterdagavond waren alle nichten en neven uitgenodigd bij mijn nicht voor haar verjaardag, voor avondeten en daarna previa. Erg gezellig weer en rond 2 uur gingen we uit. Ik was alweer vergeten hoe warm het binnen is en hoe erge rooklucht er hangt, maarjaa het was alsnog erg gezellig en we vonden naast wat familie ook nog wat klasgenoten en vrienden. Dit was de laatste keer voor Juni, want morgen vertrekt ze als Freya aankomt...
Gisteren hadden we nog een dag met de familie, omdat het vaderdag was, waarvoor dus een heerlijke asado was gepland, inclusief salades en als dessert waren er zo'n 8 taarten, de lemonpie die wij hadden gemaakt niet eens meegeteld! Met de hele familie bleven we tot zo'n half vijf hangen, kletsend, grappend, plagend, ik ga deze bijeenkomsten erg missen..!

Het is moeilijk te beschrijven hoe ik me voel.. Aan de ene kant wil ik Argentinie en al deze geweldige mensen echt nog niet achterlaten, maar aan de andere kant heb ik ook wel weer zin om iedereen te zien en lekker bij te praten. Veel mensen vragen me wanneer ik vertrek, maar dat duurt nog even, doordat Freya komt en daarna de rest van mijn familie. Super leuk natuurlijk dat ik een fractie kan laten zien hoe het hier is, maar ik heb geen echt einde, dus om die vraag goed te beantwoorden is nogal ingewikkeld.. Ik denk dat het moeilijker is om nu terug te gaan dan hierheen te komen. Toen ik Nederland verliet had ik de zekerheid dat ik binnen een jaar weer terug zou komen en iedereen weer kon zien, die zekerheid heb ik nu niet. Ookal wist ik totaal niet wat er ging komen, ik had weinig verwachtingen en probeerde dus overal het beste uit te halen, zelfs de rare ongemakkelijke momenten. Nu ik binnenkort terugga, is dat anders. Ik weet dat ik hier weer terugga komen, maar wanneer is nog maar de vraag. In Nederland zal waarschijnlijk niemand echt begrijpen wat en hoe ik hier heb geleefd, behalve andere uitwisselingsstudenten dan.. Toch zal ik het jullie zo goed mogelijk proberen uit te leggen natuurlijk! Ik ben blij dat als ik terugkom op YMCA zomerfestival kan en niet lang daarna mijn introductie van de universiteit al zal beginnen en daarmee weer een nieuwe etappe.

In mijn volgende blog zal ik jullie schrijven hoe ik met Freya de aankomende weken heb doorgebracht! Ik heb er zin in!!

  • 21 Juni 2016 - 08:40

    Liesbeth:

    Heel leuk om te lezen hoe jij daar verblijft Myrthe! En straks heel veel plezier met Freya!
    X Liesbeth

  • 21 Juni 2016 - 18:10

    Oma Loekie:

    Al je verslagen met veel plezier gelezen Myrthe. Afscheid nemen is altijd moeilijk, maar niet voor altijd zeg je zelf. En nu komt er weer een nieuwe spannende periode. Ben benieuwd hoe het samen met Freya op de workaway gaat
    Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrtille

Ik ben Myrtille en ik zal aankomend schooljaar in Argentinië doorbrengen. Ik ga daarheen met de organisatie YFU en zal in een gastgezin terechtkomen, waar ik in mee zal draaien. Ik zal daar ook naar school gaan en na de zomervakantie zal ik naar de universiteit gaan. Na zo'n 10 maanden zal het dan weer tijd zijn om naar Nederland terug te keren.

Actief sinds 25 Juni 2015
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 7748

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 10 Augustus 2016

Een tussenjaar in Argentinië met YFU

07 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Mijn reis voor De Reis!

Landen bezocht: