Feestdagen in Argentinië en Chili - Reisverslag uit La Serena, Chili van Myrtille - WaarBenJij.nu Feestdagen in Argentinië en Chili - Reisverslag uit La Serena, Chili van Myrtille - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Argentinië en Chili

Blijf op de hoogte en volg Myrtille

12 Januari 2016 | Chili, La Serena

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dus is het weer tijd om een nieuwe blog te schrijven. Nog de beste wensen voor iedereen en ik hoop dat het weer een geweldig jaar wordt!

De feestdagen waren voor mij dit keer best raar, maar wel erg gezellig. De dagen voor Kerst hadden we met wat klasgenoten afgesproken in verschillende huizen met zwembaden en we zijn een dag naar het stuwmeer geweest, naar een klein strandje, maar echt zwemmen mocht er niet, omdat dat te gevaarlijk is. Toen was het 24 december en was het tijd om het eten voor te bereiden voor het kerstdiner. Ik heb twee brownies gemaakt en verder namen wij nog saus en ijs mee. 's Avonds was het tijd om om te kleden en iets wits of kleurrijks aan te doen. Rond half elf gingen we naar het huis van onze opa en was het vooral wachten, we vermaakten ons met de hapjes en drankjes en een stoelendans met mijn nichtje. Om zo'n tien voor twaalf lazen we de kerstwens en om twaalf uur 's nachts wensten we iedereen een fijn kerstfeest en werd er vuurwerk door wat buren afgestoken. Daarna gingen we snel eten, want iedereen had natuurlijk wel trek. Er was een tafel met verschillende soorten gerechten, zodat iedereen zichzelf kon opscheppen, allemaal erg lekker natuurlijk! Daarna bleef iedereen nog hangen, omdat de enige echte kerstman (m'n broertje) nog langs moest komen met de cadeaus voor alle neven en nichten. Ik kreeg een mooie lange zomerjurk :) iedereen liet zijn cadeaus zien en later kwamen er nog wat meer familie. We bleven tot zo'n uur of drie, waarna sommigen uitgingen. Eenmaal thuisgekomen kwamen we erachter dat ook daar de Kerstman was geweest! Daarna gingen we allemaal tevreden naar bed.
De 25e is hier minder belangrijk dan kerstavond, maar natuurlijk wel een feestdag. We gingen met de hele familie naar de finca, waar we het eten van de vorige dag en nog meer aten. Na de lunch gingen we snel naar het zwembad, want het was een erg hete dag en we hebben dan ook bijna de hele middag in het zwembad uitgehangen en ons vermaakt met verschillende spellen. Dit was mijn Kerst, want de 26e is hier een gewone dag. Al met al was het een rare Kerst, door de warmte en de manier van vieren. Ik vond het eigenlijk meer op oud-en-nieuw lijken, doordat we iedereen een fijne Kerst wensten, er vuurwerk was en ik niet echt een kerstgevoel had.

In de dagen tussen Kerst en oud-en-nieuw werd er besloten dat we voor oud-en-nieuw naar ons appartement in Chili, La Serena, gingen. Ze zijn hier niet echt van het vooruit plannen, zo blijkt wel weer! Maar goed, we gingen dus de 30e naar Chili. Dit keer over een de pas bij San Juan, die voor een grootdeel niet geasfalteerd is. We moesten eerst zo'n drie uur bij de douane wachten, we waren niet de enigen met dit idee... Maar daarna konden we als een van de laatste de pas over. Langzaam stijgen en langs ijs/sneeuwvelden, erg mooi! De temperatuur daalde van 30+ tot 1 graad op 4753 meter hoogte, ja bijna net zo hoog als de Mont Blanc! Snel door de Chileens douane en rond 11 's avonds kwamen we aan. La Serena is een stadje aan de Pacifische oceaan met veel strand, al is die wel gehalveerd na de afgelopen tsunami. In januari gaan hier super veel sanjuaninos heen om vakantie te vieren en dat is dan ook de reden, waarom er nu niet zoveel mensen in San Juan zijn om mee af te spreken..
In La Serena gingen we 's ochtends meestal naar het winkelcentrum om te kijken en wat boodschappen te doen en dan na de lunch, bereid door Alicia, naar het strand om te zonnen, zwemmen (niet echt, want de oceaan was best wel koud) en te graven. Ik ben wel een beetje verbrand, maar dat is nu gelukkig allang weer over en ben verder vooral bruiner geworden :) na ons strandbezoek douchen en eten en daarna maakten we af en toe nog een wandelingetje langs de kust. Voor oudjaar aten we samen met onze oom en tante en hun 4 dochters, die verderop in La Serena een appartement huurden. Dit keer wachtten we niet tot twaalf uur met eten, omdat we toch al best moe waren. Om iets voor twaalf gingen we naar het strand, om de vuurwerkshow vanaf een aantal boten in de oceaan te bekijken. Onder het vuurwerk, wat 20 minuten lang duurde en prachtig was, wensten we iedereen natuurlijk een gelukkig nieuwjaar. Toen de vuurwerkshow was afgelopen, gingen we terug naar ons appartement voor het toetje en hebben we pictionary gespeeld.
Op 3 januari gingen we in de namiddag naar Santiago, wat zo'n 5 uur rijden is langs de kust, door een droog en heuvelachtig landschap met een groot windmolenpark, wat mijn familie bijzonder vond, blijkbaar kennen ze dat niet zo. In Santiago besloten we een dag langer te blijven, tot de 5e en dat kwam mooi uit, want we vonden een super schattige Belgische herderpup in de dierenwinkel. Die we de 5e op konden halen met alle papieren om haar mee te nemen naar Argentinië. Ze werd Tessa genoemd en heeft ondertussen het hele huis al een paar keer onder gepoept en geplast, maar speelt ook al vrolijk met de andere honden.

Eenmaal thuis moesten we afscheid nemen van Lars, die de 6e weer naar België ging en ook afgelopen vrijdag hadden we een surpriseparty georganiseerd voor Eleonora die gisteren terug naar Italië vloog. In San Juan zijn niet meer zoveel mensen om mee af te spreken, dus dat is af en toe wel saai, maar toch vermaken we ons best wel. Zoals het er nu uitzien gaan we eind januari weer naar La Serena en blijven we daar ongeveer twee weken, maar zoals jullie misschien al wel doorhebben kan alles hier lastminute nog veranderen! ;) nou dat was hem weer, ik zal weer proberen veel foto's toe te voegen, maar dat is nog altijd een beetje onhandig.. Chauu <3

• 13 Januari 2016 - 00:18

Omi:

Wat een feest leven heb je .wat zul je moe zijn.
    Prachtige foto's ,geniet ervan,liefs Myrthe.

• 14 Januari 2016 - 13:48

Cora Pankras:

Wat een bijzondere kerst en oud en nieuw heb jij beleefd. Ik heb weer genoten van je verslag. Nog heel veel plezier daar! Hartelijke groet, Cora pankras

• 15 Januari 2016 - 19:55

Ans Besselink:

Voor zover ik het kan bekijken is jouw leven een groot feest met heel veel prachtige ervaringen.
    Geniet er van Myrthe. Alle liefs, fr-ans

el perro on muy bien
    of zoiets...

• 18 Januari 2016 - 22:01

18 Januari, Oma Loekie :

Wat weer een enthousiast verslag. Het lijkt wel altijd vakantie te zijn! Die zomerse foto's in bikini en bij het zwembad zijn wel even wat anders dan hier sneeuw en ijs. Tenslotte is het toch winter geworden.
    Veel plezier met jullie nieuwe pup ( en werk ....).
    Veel liefs, oma Loekie

• 21 Januari 2016 - 15:03

Opi:

Ha, die Myrthe ,
    Je hebt weer een geweldig verslag geschreven, echt de tijd ervoor genomen. Heel wat leuke dingen en ervaringen meegemaakt zo met Kertst en oud en nieuw. Je bent wel helemaal opgenomen in de familie en zeker lekker spelen met de nieuwe pup. Leuk dat allemaal te lezen, bedankt voor de moeite. Kusje opi

• 18 Februari 2016 - 11:58

Ans Besselink:

Lieve Myrthe, Hartelijk Gefeliciteerd met jouw verjaardag. Zoals alles daar bij jullie een feest is zal dit ook wel weer een echt feestje worden. Een heel gezellige dag, samen met jouw familie in Argentinië.
    Alle liefs, Fr-Ans