Nog meer nieuwe dingen! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Myrtille - WaarBenJij.nu Nog meer nieuwe dingen! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Myrtille - WaarBenJij.nu

Nog meer nieuwe dingen!

Blijf op de hoogte en volg Myrtille

15 September 2015 | Argentinië, San Juan

Ik ben nu weer een week thuis, maar het voelt als veel langer door de vele dingen die we hebben gedaan! Ik ben ondertussen ook een maand in Argentinië! Ik heb al veel mooie dingen gedaan en ondanks de moeilijkere momenten af en toe, heb ik het hier wel naar m'n zin.

De dag nadat we terug waren gekomen van de reis, was een zondag. Dat betekende dus asado met m'n familie! Eerst gingen we echter bij een rugbywestrijd kijken van Angel. Het was warm in de zon, maar wel leuk om te zien. Daarna gingne we snel naar de boerderij, een soort landhuis. In de zomer gaan we hier waarschijnlijk elk weekend heen, omdat er een groot zwembad is om in af te koelen. Het is een mooi huis, wat dus alleen in de weekenden wordt gebruikt en eromheen staan druiven voor wijn en wat olijfbomen. Vroeger hadden ze hier ook wat dieren, maar nu alleen nog wat honden. Na een heerlijke asado, zoals altijd hier :) zijn we naar het huisje van de 'heks' gegaan, een vervallen huisje met een leeg zwembad ernaast en een soort uitkijktorentje vanwaar je het land mooi kon zien en prachtig uitzicht had op de bergen!
's Avonds gingen met de hele klas naar het huis van een van m'n klasgenootjes om daar te eten en een gezellige avond door te brengen. Het komen en gaan is best een gedoe, want je moet iedereen langs om een kus te geven!

Op maandag en dinsdag waren we nog vrij, dus konden we rustig aan doen en had ik tijd om spelletje met m'n broertjes hier te spelen. Het is wel even wennen om broertjes te hebben, maar ik vind het wel leuk, nu in ieder geval nog! 's Avonds heb ik 'telas' uitgeprobeerd, gymnastiek in gordijnen, ik weet het Nederlandse woord niet meer... Het was erg leuk om een keer uit te proberen en het kost best wel veel kracht doordat je jezelf elke keer moet optrekken. Ik was meegegaan met een ander klasgenoot die dit doet bij een circusschool. Op dinsdag hadden we afgesproken met wat vriendinnen om 'merienda' (soort theetijd, maar dat rond 18 uur) te houden. Na gezellig te hebben gekletst en gegeten, zijn we naar het huis van een andere klasgenoot gegaan. Daar waren nog wat meer klasgenoten en we zijn naar het winkelcentrumpje gelopen en dat hebben ze mij laten zien. Dit deden we natuurlijk met muziek hard aan, want dat hebben ze hier ongeveer altijd. De muziekstijl is meestal cumbia, waar ik ondertussen een beetje gek van word..

Woensdag moesten we 's middags, na school, naar het huis van m'n nichtje, omdat we de film voor haar 15e verjaardag gingen maken. Alle vriendinnen en een paar nichten waren daar en iedereen moest rode kleren aan. We moesten allemaal een stukje van de humpalumpadans uit 'Charlie en de chocoladefabriek' doen! Het was erg grappig en ik ben benieuwd naar het resultaat! 15e verjaardagen van meisjes worden hier groot gevierd met een uitgebreid feest. Het feest voor m'n nichtje is aankomende zaterdag en dat wordt eten, heel veel eten en dansen tot zo'n 7 uur 's ochtends. Oftewel ik moet me dan maar even voorbereiden met een lange siësta!

Op de dag van de leraren, vrijdag, zijn we naar een nieuw stuk land gegaan, waar we een nieuwe boerderij willen gaan bouwen. Het is nu nog kaal en droog en er ligt nog een hoop oude zooi wat opgeruimd moet worden, maar je hebt er wel mooi uitzicht op de bergen. Ik moet nog steeds wennen aan dat de bergen zo dichtbij zijn! Daarna zijn we doorgereden naar een andere boerderij, waar we even gingen kijken bij de druivenverwerking en de dieren. M'n broertjes gingen in het hok van de geiten om een jonkie vast te houden, zie hier beneden het resultaat! ;)
's Middags hadden Juni, Lars en ik afgesproken en we zijn naar een cafeetjes gegaan om even bij te praten over onze ervaringen. Het was erg gezellig en besloten dat Lars zaterdag ook wel mee uit kon gaan met ons. Zaterdag gingen we dus uit, ik had schoenen met plateauzool geleend, want dat draagt iedereen hier voor het uitgaan. We gingen er rond middernacht heen en moesten eerst nog een tijdje in de kou buiten staan. Veel andere jongeren droegen shorts of korte jurkjes, wat ik zelf te kort zou vinden. Wachtend in de rij ontmoetten we het andere Noorse meisje dat hier ook verblijft. Toen we uiteindelijk binnen waren, was het in het begin best saai, met slechte muziek en weinig mensen. Rond zo'n 2 uur begon de cumbia muziek wat wel goede muziek is om op de dansen en ging iedereen los. Het was erg gezellig, alleen werd er binnen ook veel gerookt, dus gingen we af en toe even naar buiten voor frisse lucht. Rond half vijf moesten we naar huis, Lars en Juni bleven bij ons slapen en zijn de rest van de dag bij ons gebleven. 's Middags gingen we met z'n allen naar de boerderij en het was weer gezellig om m'n familie te zien! Mijn familie is best wel groot en ik ken dan ook nog steeds niet alle namen.. Oeps.. We hebben Lars en Juni ook het heksenhuisje laten zien en zijn met een aantal achterin de pickup gegaan naar een uitkijkpunt! Het was een erg gezellige dag, maar we waren toch ook nog wel moe van het feest.
Gister moesten we weer naar school en was het de 25e verjaardag van mijn school, dus hadden we de laatste twee uren een viering met speeches en liederen, waar ik niks van snapte. Daarna konden we allemaal taart eten, dus ik vond het wel best! 's Middags hadden we gym, dit keer samen met de jongens, omdat we moesten oefenen voor de presentatie eind september. We, de meisjes, doen een soort dans die we zelf bedacht hebben en dus best slecht is, niet dat ik het beter zou kunnen.. De jongens gaan daarom heen een soort kunstjes doen volgens mij, maar ik snap het nog niet precies.
Daarna zijn we naar m'n nichtje gegaan, omdat het haar verjaardag was. 's Avonds hebben Ro en ik jurken en schoenen gepast voor zaterdag en de bruiloft in oktober. We zullen er allemaal prachtig uit gaan zien!

Vandaag ben ik vrij, omdat de warme wind weer waait en je dan niet buiten wilt zijn. Dus ik kon nu deze blog schrijven. Ik merk dat ik het moelijker ga vinden wat ik moet schrijven, omdat m'n dagen meer een ritme krijgen. Daarom zou ik het leuk vinden als jullie je vragen over mijn leven hier (die hebben jullie vast en zeker) in een reactie achterlaten, zodat ik die kan verwerken in m'n volgende blog! Ik ben benieuwd!

  • 15 September 2015 - 21:00

    Mamsy:

    wat een leuke surprise om zo snel alweer een blog te lezen. Fijn dat je zoveel te doen hebt! het lijkt wel elke dag feest en eten zoals je beschrijft. Het echte schoolwerk moet nog beginnen lijkt het. Vindt jouw familie het ook leuk met jou? help je ze af en toe met tafeldekken en afruimen en zo, zolas onze gastdochters hier deden?
    hoe warm is het nu bij jou? groetjes

  • 16 September 2015 - 16:11

    Hetty:

    Ik vind dat je het erg druk hebt maar je moet alles pakken wat je mee krijgt.
    Dit vergeet je nooit meer.Je moet inde bus op een goede plaats gaan zitten zodat je er op kunt gaan slapen als je uitge schreeuwt bent of zingen eigenlijk.
    Liefs tante Hetty .

  • 16 September 2015 - 18:50

    Omienopi:

    Myrthe wat zul je af en toe moe zijn. Wat voor werk doet de vader ,en werk je moeder ook?
    Hoe ga je naar school en is dat ver?
    Het is hier herfst aan het worden mis je de regenbuien niet ?
    Een dikke knuffel van mij.
    Lieve Myrthe, wat een mooi uitgebreid verhaal heb je weer geschreven . Ik was al van plan je een persoonlijk mailtje te sturen. Nu je vraagt ons vraagt wat vragen aan jou te stellen over je hoe en wat komt dat goed uit. Dus m'n mailtje komt eerstdaags. Lieve groeten en een dikke kus. Vaya con Dios. Opi

  • 17 September 2015 - 15:50

    Mariske:

    Hey Myrthe,
    Ik lees heel veel over eten... Maar wat voor eten dan? En taart (zal wel geen slagroomtaart zijn!)
    Ik ga zo even siësta houden van het lezen van jouw reisverslag. Tjonge wat een feesten daar!
    Heel veel plezier nog!
    Mariske

  • 19 September 2015 - 08:01

    Petra Vanger:

    Hallo Myrthe, wat leuk om allemaal te lezen. Als tip voor je om niet alles te hoeven schrijven, is misschien een foto leuk. Van je gastgezin, school en je vriendinnen. Zo'n BBQ, Juni en Lars. Als het lukt om het up te loaden. Geniet er gewoon van. Heel veel plezier en groetjes uit Doetinchem van je YFU- DV uit Nederland. Liefs Petra

  • 19 September 2015 - 08:05

    Petra Vanger:

    haha, ik zie nu pas je foto's. Leuk om te zien.

  • 24 September 2015 - 07:32

    Vragen :):

    :-) wat is je dagritme? Heb je huiswerk? Welke vakken? Hoe groot is de familie? En hoe zat het precies met de huisdieren? Hoe reis je? Hoe ga je naar school? Hoe zelfstandig en onafhankelijk ben je als je naar de stad gaat ofzo? Kook je ook voor de gastfamilie? Kun je wat meer over de stad vertellen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrtille

Ik ben Myrtille en ik zal aankomend schooljaar in Argentinië doorbrengen. Ik ga daarheen met de organisatie YFU en zal in een gastgezin terechtkomen, waar ik in mee zal draaien. Ik zal daar ook naar school gaan en na de zomervakantie zal ik naar de universiteit gaan. Na zo'n 10 maanden zal het dan weer tijd zijn om naar Nederland terug te keren.

Actief sinds 25 Juni 2015
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 7741

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 10 Augustus 2016

Een tussenjaar in Argentinië met YFU

07 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Mijn reis voor De Reis!

Landen bezocht: